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TEORÍAS Y METODOLOGÍAS DEL
ESTUDIO DE LAS RELIGIONES Material preparado por Francisco DIEZ DE VELASCO UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA MÚSICA RELIGIOSA |
El rey Nimrod, canta: Esther Ofarim (disco: Judeo español,
Sephardic greatest hits, CBS, Israel, 1982) 4,5"
Texto de la canción: Cuando el rey Nimrod/ al campo salía/
miraba en el cielo/ y en la estrellería/ vido luz santa/ en la judería/
que había de nacer/ Abraham avinu. //Abraham avinu, padre querido/
padre bendicho, luz de Israel. // La mujer de Teraj quedo prennada/ de
día en día él le preguntaba/ ¿de qué
teneis la cara tan demudada?/ Ella ya sabía el bien que tenía.
// En fin de nueve meses parir quería/ iba caminando por campos
y vinyas/ a su marido tal no le descubría/ topó una meara,
allí lo pariría.
Texto completo de la copla: "Cuando el rey Nimrod al campo saldriya
miraba en el cielo a la estrelleriya, vido luz santa en el juderiya que
habiya de nacer Abraham abinu. Luego a las comadres encomendaba que toda
mujer que se encintara, si pariya hijo, que lo matara, que habiya de nacer
Abraham abinu.La mujer de Térah quedó preñada, de
en diya en diya le demandaba: ¿De qué tenés la cara
tan demudada? Ella ya sabía el mal que teniya.A los mueve meses
parir queriya, se hue caminando por campos y viñas; a su marido
tal non descubririya, topó una meará y lo paririya.Luego
en aquella hora él le hablaba:-Andávos la mi madre de la
meará, porque yo ya tengo a quen me alechará, porque so criyado
del Dio verdadero-A los vente diyas lo hue a visitar, lo vido de enfrente
mancebo saltar, mirando en el cielo y bien atentar para conocer al Dio
de la verdad.-Madre, la mi madre, ¿qué buscás aquí?-Un
hijo preciado que dejí aquí lo vine a buscar si está
por aquí;si es que está vivo me consolo yo.Madre, la mi madre,
¿qué hablas hablás?.un hijo preciado, ¿cómo
lo dejás?¿Por qué a los vente diyas lo venís
a visitar?Yo so el vuestro hijo, criyado del Dio.Al anochecer vide a la
luna, contí a las estrellas una por una.Al amanecer vide que se
encubrió de una;dije: ¡No es éste el Dio vedradero!Vide
a el sol que se espandió, pensí en mi corazón que
era el Dio.Vide a la tadre que se encubrió, dije: ¡No es éste
el Dio vedradero!Mirá la mi madre que el Dio es uno, que criyó
los cielos uno por uno.Decilde a Nimrod que perdió su tino porque
no quere creer en el vedradero-.Alcanzólo a saber el rey Nimrod
esto, mandó que lo traigan aína y presto:-Antes que desniegue
a todo el resto, y dejen a mí y crean en el vedradero-. Ya me lo
trujeron con grande 'elbón; trabólo de la silla con grande
trabón:-¿Por qué te tienes por Dio, tú, rasá
Nimrod?¿Por qué non crees en el vedradero?-¡Encendé
un horno bien encendido!, ¡Ataldo con cuedras, porque es entendido!,¡Aronjaldo
con trabucos, porque es resabido!;si Dio lo escapa es el verdadero-.Entrando
en el horno iba caminando, con sus malajim iba paseando, y todos los leños
fruto iban dando;de allí lo escapó el Dio verdadero.Grande
zejut tuvo el señor de Abraham, que por él conocimos al Dio
de la vedrad;grande zejut tiene el señor parido, que afirmó
la misvá de Abraham abinu.Saludemos ahora al señor parido,
que le sea besimán tob este nacido.Eliyahu hanabí nos sea
aparecido y daremos loores al verdadero.aludemos al compadre y también
al mohel, que por su zejut nos venga el goel y ri'hma a todo Yisrael.Cierto
loaremos al verdadero". Para acceder al texto comentado y con notas aclaratorias
de la copla (extraído de Elena Romero, Coplas sefardíes,
Córdoba, 1991) pinche
aquí o escriba la dirección: http://www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/2679/copla02#Copla
2) Música ashkenazí- jasídica
Az der Rebbe (cuando el rebbe), canta: Moshe Leiser; violín
Ami Flammer (disco: Chansons jiddish, OCORA-Radio France) 4,43"
Texto de la canción: Az der Rebbe singt (est, lacht, schluft,
trinkt, weint, tanz, singt), singen (essen, lachen, schlufen, trinken,
weinen, tanzen, singen) alle hassidim. Cuando el rebbe (maestro jasídico,
guía espiritual) canta (come, ríe, duerme, bebe, llora, baila,
canta), cantan (comen, ríen, duermen, beben, lloran, bailan, cantan)
todos los jasidim (los piadosos).